23/1 - Ujævne veje, giftige planter og jazz

Dagen startede som sædvanligt med at vi mødtes oppe i "huset med swimingpool med vand i," hvor vi spiste morgenmad. Pludselig fik vi travlt, da taxichaufføren skulle skynde sig ud til et krydstogtskib, der lige var ankommet til Frederiksted. Dette resulterede i, at vi 21 mennesker måtte sidde sammenklemt inde i en enkelt taxi, hvor der normalt kun kan sidde 14 mennesker, da der ikke var andre ledige taxier i byen. Resten af gruppen sad i Duane's bil og havde derfor også lidt bedre plads. Efter en turbulent taxitur på yderst ujævne veje, ankom vi til mødepunktet, hvor Duane ville tage os med på to hikes. Vi startede ud med en vandretur op af et bjerg, hvor endestationen på denne tur var et lille gammelt fyrtårn. Herfra kunne vi se den flotte natur, men også hen til et punkt på bjerget, som slaverne stak af til før i tiden. Her kunne de nogle gange bo i flere år, før de blev opdaget. Efter slaver blev opdaget valgte nogle at hoppe ud over skrænten og begå selvmord, da de ikke så en anden udvej. Det var dog ikke muligt for os at komme derud og se stedet, da turen var for hård og farlig. Duane fortalte, at han havde forsøgt sig med at klare turen to gange, men måtte indrømme, at det dog ikke var lykkedes ham endnu. Duane kaldte ligeledes ud efter en af hans bekendte, som besøgte stedet dagligt og brugte det som et sted til at selvreflektere. Dog fik vi aldrig svar tilbage. Manden dyrkede også afgrøder i området og vi fik fortalt, hvordan han brugte træernes tæthed som et drivhus. Den anden hike var noget hårdere end den første. Her skulle vi passe på giftige planter, der lå spredt rundt omkring i starten af stien. Turen bød også på stejle skrænter og glatte sten, som vi skulle passere for at komme op til et vandfald uden vand. Vandfaldet har dog ikke altid manglet vand. For ikke mindre end to år siden, løb vandet flittig, de steder som vi passerede på vores eksotiske vandretur. Men efterhånden er der nogle mennesker, som har bygget ulovlige brønde og dæmninger osv., som desværre har resulteret i et nu udtørret vandfald og ødelægger med tiden den skønne natur, som vi har haft fornøjelsen af at nyde i dag. Da vi kom tilbage var der en stor del af gruppen, som var trætte, så eftermiddagstimerne stod på afslapning, strandture eller et lille smut forbi supermarkedet. Om aftenen tog vi ind til Frederiksted, hvor der var masser af liv, da der var et kæmpe krydstogtskib i byen. Dette betød, at der var boder med mad, souvenirs, smykker og nogle sjove mænd på stylter, samt et band som spillede jazz for fuld gas hele aftenen. Vi endte med at spise aftensmad fra boderne og hørte den dejlige musik. Herefter afsluttede vi dagen med afslapning på værelserne eller lidt fælles brætspil og fik pakket kufferter.